Friday, October 9, 2009

HAri RaYA PerTAma Mirza





Nak Kata special..tak jugak.Nak kata biasa pun taklah jugak, hari raya tahun ni bertambah 1 lagi ahli dalm keuarga aku.


Special untuk si kecil ni,aku siapkan baju kami sekeluarga warna sedondon,purple. (baju ayah dgn budak2.. bknnya buat,tp beli. hehe).


Setelah 3 tahun berkahwin, inilah raya pertama aku berada dgn keluarga mertua pada malam takbir mula2 dilaungkan. tahun2 sebelumnya,suami aku bekerja,jadi kau beraya di rumah mak ku(tak jauh sgt dari rumah aku).


pagi raya,mcm biasa bermaaf-mafan dan kemudian ke rumah saudara mara suamiku. ramai yang tak tahu ttg kehadiran ahli keluarga baru kami ni. ramai juga yang terkejut. aku pun tak tahu nak tafsirkan maknanya. saudara mara sendiri tak tahu aku mengandung? melahirkan? apa maknanya ye?


di rumah keluarga suami, kami tak lama. petang hari raya kedua, kami sudah pulang krn suami bkerja mlm.hati aku tak berapa senang,maklumlah raya..jiran2takde aku pulak tgl dirumah dgn anak2 shj. suami mcm tak kisah.sampailah tgh mlm tu,aku laporkan pada suami yang rumah kami disuluh2 orang. aku tak berani nak menjenguk. hanya duduk mengunci diri anak beranak didalam bilik.


dalam fikiranku,biarlah perompak tu merayau diruang rumah yang lain,asal jgn ganggu kami dlm bilik. aku mula merungut dgn suami,minta dia betukar kerja. sering benar kami ditinggalkan begini. waktu ku berpantangkan Mirza pun aku penah duduk dirumah dgn anak2 shj,sementara suami bkerja mlm.


Mujur waktu org menyuluh2 rumah kami,mirza tidak berbunyi. hanya membutangkan mata,memandang pelik ibunya yang menikus. anakku yang seorang ini,kelihatannya cukup memahami.lain benar dgn yg sulung. Alhamdulillah. kami selamat megharungi mlm tu tnpa kejadian buruk.

aku dan keluarga mertua

No comments:

Post a Comment