Friday, November 27, 2009

Mengandung the series (alahan)

Entry ni aku buat khas untuk kwn2 aku yang sdg mengandung anak sulung (yg dh byk kali mengandung..nk baca pun boleh).. iaitu PUAN HAMUDAH & PUAN ROSLIZA

Kandungan diorang masih dalam trimester 1 (ye kot)..ni lah term yang kita kne betul2 jaga. Aku bkn nk bagiks tips mcm aku ni pakar perbidanan..tapi aku nk cerite pgalaman aku ms mengandungkan dua2 hero tu.

Kalau nak citer pasal ALAHAN,aku dh melalui 2 kdn berbeza. Ms mengandungkan

1) Zawawi.. aku tk bekerja..duk umah je (p'anggur terhormat). Setiap masa aku rasakan alahan..org sebut MORNING SICKNESS tapi aku bkn MORNING je EVENING IN THE PARIS, MAGHIRB, SUBUH semua ada alahan. mkn ape pn semua x kene,masak lagi lah..baru nyalakan api..mata ku dah "BLACKout"..dh masuk 6-7 bln, baru leh dapur aku tu menyala lagiks.(dpt jgks jimatkn gas)

2) Adik mirza..aku dh bekerja ms tu. kat umah x muntah kat opis pun xde tapi dgn syarat,perut aku mestilah selalu terisi..jgn ada angin,sb angin tu lah yng menolak makann kita dn mbuatkn kita termuntah.(adalah dokte yg kata kt aku..) Rasa LOYA tu biasa lah..tapi tk smpi termuntah..(adalah jugak 2-3 kali termuntah sblum g opis,so dpt ler MC). Org kata dh ada pglmn,bl rs nk trmunth kita tau nk buat ape.

TIPSNYER DISINI...

1) Bila ada rs nk muntah..jgn sekali2 try carik asam boi..atau ape je jenis jeruk..sb kita x sure contentnyer (s/times ada yg boleh beli kesan pd janin)- kau nk jugak,carik buah2an yg msm mcm oren.. apple hijau..sunsweet pn ok.

2) kdg2 muntah x dpt nk dielakkan (dh sapu minyak cap kapak lah..cap pistol la..tp x jln jugak..) so..muntah je lah..tp make sure ada org brsama kita ms munth tu..s/time proces meneran keluar muntah beri tekann kuat pd pnafasan,udara x smpi otak dn kita mula rasa nk pitam..so bl ada org dgn kita..leh jugak tlg ape yg ptt ms nk pitam tu

No comments:

Post a Comment